Zorg voor de kinderen
In ons pedagogisch en didactisch handelen houden we rekening met verschillen tussen de kinderen.
We accepteren kinderen zoals ze zijn en benadrukken hun specifieke talenten en kwaliteiten.
De kinderen weten dat juf of meneer hen begrijpt.
De leerkrachten stemmen hun onderwijs af op het niveau van de
kinderen, gaan daarbij uit van de onderwijs/leerbehoeftes van de
kinderen.
Wat heeft dit kind van mij als leerkracht nodig op pedagogisch en didactisch gebied.
De leerkrachten sluiten aan bij wat kinderen kunnen i.p.v. wat ze niet kunnen, denken in kansen en niet in belemmeringen.
Per leerjaar zijn de onderwijsdoelen geformuleerd, in de
groepsplannen verwoorden de leerkrachten de hoogst haalbare doelen voor
elk kind.
De opbrengsten van de leerlingen worden door de leerkrachten onder
leiding van de interne begeleider structureel geanalyseerd en waar nodig
wordt actie ondernomen. Deze actie wordt vastgelegd in een groepsplan,
we vullen de onderwijsbehoeften aan, in het groepsplan bij kansen en
belemmeringen
We werken in de groep met het interactieve gedifferentieerde directe
instructiemodel en met groepsplannen zodat elke leerling binnen de groep
de zorg krijgt die hij/zij nodig heeft om zo optimaal mogelijk te
kunnen functioneren.